Uskomatonta, että minulle aina sattuu näitä ihmejuttuja. Viime viikon maanantaina (6.11.06) kävin verkkopankissa maksamassa laskuni. Sammutin koneeni kaikkien sääntöjen mukaisesti - niinkuin aina ennenkin. Olimme pari päivää poissa ja palatessamme yritin päästä nettiin siinä onnistumatta.

Soitin Soneran asiakaspalveluun 8.11.06. Sieltä tarkistettiin liittymäni taustatietoja ja sanottiin niiden olevan kunnossa ja, että vian pitäisi löytyä minun koneeltani. Palvelu johon minuta opastettiin vian etsimiseksi maksaisi 30€. Tosin hän lisäsi, että jos vika löytyykin heidän päästään niin tuota veloitusta ei suoriteta. Ajattelin, että mikäs siinä kun en itse osaa vikaa etsiä. Toisaalta laitteeni vieminen Tampereelle huoltoon matkakuluineen ei varmastikaan tulisi halvemmaksi.

Niinpä vielä samana päivänä neuvontakaveri soittikin. Kaikki määritykset - IP-osoitteet ym:t -olivat ok ja, että vian täytyy hänen arvelujensa mukaan löytyä modeemistani (pari kuukautta vanha), windowsista tai jopa levyllänikin voi olla vikaa. Yritettiin päivittää windows. Ei muutosta netin toiminnassa. Yritettiin siltauksellakin saada netti toimimaan. Se vain ei onnistunut! Varattu aika 2½ tuntia loppui ja sain uuden soittoajan. Tässä vaiheessa sain kuulla että se maksaisi toisen 30€. Ok kunhan netti vain saataisiin toimimaan. Painelin samantien Tampereelle ja hankin uuden TeleWell-modeemin - kaiken varalle!

Sunnuntaina asensin itse windowsin ensin vanhaan (Windows) hakemistoon. Ei taaskaan mitään muutosta netin suhteen. Sitten ajattelin, että jos kerran levylläni on vikaa niin asennan vielä sen ihan uuteen (WIN) hakemistoon niin mahdollinen levyvika ei ainakaan ole uudessa paikassa. Ei muutosta.

Maanantaina (13.11.06) soitti toinen kaveri eikä asiassa päästy yhtään eteenpäin. Hän lupasi lähettää modeemiini uuden Biosin, joka asennettaisiin  seuraavassa istonnossa. 

Keskiviikkona 15.11.06 soittikin sitten tosi osaava kaveri. Päivitettin modeemin bios ja tarkastettiin kaikki asetukset ja yritettiin siltauksen kautta päästä nettiin. Ei vain päästy. Hän keskeytti neuvonnan ja palasi hetken päästä tiedolla, että vika löytyikin heidän verkostaan!!!!!!!!

Parina päivänä on sitten hento naisääni yrittänyt selvittäää tätä yhteyden tilaa. Netti aukenikin sitten noin tunti sitten.

Minua palveltiin hyvin, mutta osaamattomasti. Minä nyt vain olen tällainen eläkeläismummu, jonka "aika ei enää ole rahaa".. Tosin opin tästäkin tosi paljon. Ja onhan minulla nyt sitten varamoodeemikin vastaisuuden varalle.

Kuinkas sitten,  jos kysymyksessä olisi ollutkin yritys, jonka toiminnot olisi pitkälti rakennettu atk:n varaan?